Tilitoimiston vaihtaminen käytännössä

Miksi tilitoimiston vaihto

Kun tilitoimistosi aiheuttaa enemmän harmaita hiuksia ja outoja, selittämättömiä kuluja kuin hyötyä, on ehkä korkea aika äänestää jaloillaan ja alkaa harkita muita vaihtoehtoja. Pientä galluppia tehdessä suurimmat tyytymättömyyden syyt kohdistuivat palveluun ja sen laatuun, toisin sanoen sen puutteeseen. Koetaan, ettei kirjanpitäjä välitä tai osaa, jos ylipäätään hänet saa kiinni.

Kirjanpitäjälle omaan työhön liittyvät asiat ovat itsestäänselvyyksiä, joten aina ei välttämättä edes ymmärretä antaa tarpeeksi tietoa asiakkaalle. Taitaa olla monella meistä syntinä. Rakentava palaute kirjanpitäjän suuntaan on ensimmäinen askel ja selkeästi vaatia asioihin korjausta. Asiakkaalla ei koskaan ole tyhmiä kysymyksiä, eikä voida olettaa, että yrittäjä tietäisi kaikki kirjanpidon erityisasiat. Eikä tarvitsekaan tietää, jos näin olisi, miksi yleensä ulkoistaa koko kirjanpitoa. Kyse on kuitenkin sinun ja yrityksesi toimeentulosta, johon sinulla on oikeus ja velvollisuuskin saada kaikki mahdollinen apu ja tuki, jotta voit keskittyä omaan ydinosaamiseesi.

Jos palautteestasi ja konkreettisista vaatimuksistasi huolimatta et saa haluamaasi palvelua, tee päätös tilitoimiston muuttamisesta. Se ei ole hankalaa ja muutoksen voit tehdä missä tilikauden vaiheessa vain. Jotta et ajaudu ojasta allikkoon, pidä kuitenkin muutama asia mielessä.

Monissa asioissa suurin muutoksen este on pelko. Tuntematon pelottaa, ja useimmiten aivan turhaan. Tutussa ja turvallisessa pysytään aivan liian pitkään, tyytymättömänäkin. Suhde kirjanpitäjään on voinut kestää kauan ja syventyä, joten kissan pöydälle nostamisesta on tullut kehtaamiskysymys. Kirjanpito ja yrityksen raha-asiat tulee aina ajatella järjellä eikä tunteella. Jotta oma yrityksesi voisi kehittyä, vaatii se myös tilitoimistoltasi skaalautuvuutta ja uusien käytäntöjen osaamista ja käyttöönottamista. Yrityksen on turha pitää mukanaan kehityksen ja kehittymisen jarruja.

Mieti tarkkaan mitä odotat uudelta tilitoimistoltasi ja kerro se suoraan ja selkeästi. Nyt on aika vaatia ja kartoittaa mihin kandidaatit taipuvat. Jos sinulla on käytössäsi taloushallinnon ohjelmisto johon olet tyytyväinen, ota selvää kykeneekö uusi toimisto jatkamaan sillä. Vai olisiko toimialallesi tai yrityksesi koon perusteella parempaa vaihtoehtoa. Se että olet tyytyväinen nykyiseen ohjelmistoon ei välttämättä tarkoita, että se olisi paras ja toimivin.

Kysele kollegoiltasi ja tuttaviltasi mahdollisia kokemuksia eri tilitoimistoista. Voit kysyä myös suoraan yrityksen asiakkaiden yhteystietoja kysyäksesi kokemuksista. Kellojen tulisi herätä soimaan, jos niitä ei löydy. Pyydä selkeä ratkaisuehdotus, kysy ja pyydä tarkennusta, jos joku kohta mietityttää. Ja muista, että hinta ei saa olla ainut määräävä tekijä, vaan se, mitä rahalla saa.