Älä pehmoile saatavien kanssa

Ammattilaiset tunnetaan työnsä jäljestä. He tekevät työnsä toimivilla välineillä hyvistä materiaaleista, tarjoavat kehuttavaa palvelua, vaalivat laadukasta jälkeä, pitävät kiinni sovitusta aikataulusta ja vieläpä huolehtivat työntekijöistään. Kun työt on tehty, asiakkaalle lähetään lasku, ja homma on pulkassa. Vai onko? No ei! Aivan kalkkiviivoilla monet työnsä moitteettomasti hoitavat yritykset kompuroivat. Yrityksen pitäisi vielä jaksaa seurata, että sen saatavat kilahtavat tilille ajallaan. Kuitenkin valitettavan moni yritys unohtaa tässä vaiheessa ammattimaiset toimintatapansa ja viis veisaa rahoistaan.

Jos rahat eivät ole ilmestyneet tilille eräpäivään mennessä, yrittäjän on viivyttelemättä tartuttava härkää sarvista ja kysyttävä rahojen perään. Tässä ei kannata vetkutella, sillä mitä kauemmin asiakkaalle soittamista lykkää, sitä vähemmän kannattavaksi se muuttuu rahallisesti. Yhä yleistyvä ilmiö on, että ostajat etsivät myyjäyritysten rajoja pihtaamalla rahoja tarkoituksella itsellään. Jos tällaiselle yritykselle antaa siimaa, se ottaa varmasti löysät pois. Tällöin asiakkaasi käyttää sinun rahojasi rahoittaakseen omaa toimintaansa, ja sinun yrityksesi kärsii.

 

Reskontran hoitamiseen kuuluu saapuneiden laskujen ja niiden maksamisen luettelointi sekä myyntisaatavien, lähetettyjen laskujen ja niiden suoritusten luettelointi. Joissain yrityksissä nämä hommat kuuluvat pakolliset pahat -kategoriaan: joko aika, kehtaaminen, kiinnostus tai taito ei riitä. Vaivalloiseksi työ muuttuu viimeistään siinä vaiheessa, kun asiakkaat eivät maksa laskujaan sovitusti, jolloin vuorossa ovat maksumuistutukset ja perintä. Jos reskontran, muistutusten ja perinnän hoitaminen ei suju, ne kannattaa suosiolla ulkoistaa ammattilaiselle. Myös tilitoimisto voi toimia yrityksen ja asiakkaan välissä hoitamassa likaiset hommat ja pitää huolen siitä, että yritys ei joudu turhaan pulaan. Samalla yrityksesi näyttäytyy ulospäin uskottavana toimijana, koska et anna mahdollisuutta vempuloida laskujen kanssa.

Jos siis olet itseäsi kunnioittava yrittäjä, pidät huolen myös siitä, että asiakkaasi ei vie sinua kuin litran mittaa. Rahojen perään kysely ei ole helppo nakki vaiteliaalle ja vaatimattomalle suomalaiselle, mutta ei puhelimeen tarttumisessa silti mitään arasteltavaa ole. Kannattaa myös muistaa, että kyse ei ole vain uskottavuudesta. Tehdystä työstä pitää saada korvaus. Piste.

Mikäli tarvitset ammattilaisen apua, voit jättää yksittäisen toimeksiannon pikaperintäpalveluumme.