Mitä jos asiakas ei maksa laskua?

Maksun laiminlyöntiin voi olla monia eri syitä. Vaikka tilanne on pienyrittäjälle vaikea, on syytä selvittää ensin, mitä on tapahtunut, ja huutaa vasta sitten.

Monesti asiakas ilmoittaa virheistä vasta silloin, kun lasku on erääntynyt. Jos rahoja ei kuulu, tarkista ettet itse ole tehnyt virheitä laskutuksessa. Koska virheistähän ei ilmoiteta ennen kuin lasku on erääntynyt. Epäselvyyksiin on myös helppo vedota, joten panosta laskun selkeyteen. Ellei senkään jälkeen syytä laiminlyöntiin löydy, on syytä peräänkuuluttaa saataviaan.

perintä

 

Maksuvalvonta ei ole mitään rakettitiedettä. Ole aktiivinen ja selvitä heti, miksi laskua ei ole maksettu ajallaan. Paras tapa on olla suoraan yhteydessä asiakkaaseen ja selvittää, milloin asiakas pystyy laskunsa maksamaan. Jos laskussa ilmenee puutteita, reagoi heti ja korjaa ne kaikki saman tien. Aktiivinen ja ammattimainen asioiden hoitaminen luo aina hyvää kuvaa yrityksestäsi. Asiakassuhteiden vaaliminen on huono syy olla kysymättä rahojensa perään. Muista, ettei asioiden selvittäminen loukkaa, vaan mahdollisesti se, miten se tehdään!

Muistuttaminen kuuluu tietysti maksuvalvontaan ja myös siinä tulee olla systemaattinen ja toimia turhia viivyttelemättä. Ammattilaisia voi toki jo käyttää tässäkin vaiheessa, jos ei itse ehdi hoitaa kaikkea ajallaan.

Maksuvalvonnan näkökulmasta tärkeintä on, että koko laskutusprosessi aina laskun luomisesta lähtien on tehty oikein, ajallaan ja ammattimaisesti asiakas huomioiden. Näin vältytään turhalta jupinalta jälkikäteen.

Kaiken tämän voi hyvin hoitaa itsekin, mutta jos jatkuvasti joutuu tuhlaamaan aikaa tämän eteen, voi olla järkevää ulkoistaa maksuvalvonta. Keskittyminen omaan duuniin ja sen kehittämiseen tuo loppupeleissä parhaan tuloksen.

Ole aktiivinen ja peräänkuuluta saataviasi. Välitön seuraus on, että laskusi eivät jää enää maksupinon alimmaiseksi. Ensimmäisenä maksetaan niille, jotka sitä vaativat!

 

Tarvitsetko ammattilaisen apua saatavien kanssa? Tee yksittäinen toimeksianto: